На боротьбу із забрудненням навколишнього середовища виходять гусениці

Вирішити глобальну проблему з поліетиленовими мішками, забруднюють навколишнє середовище, допоможуть гусениці великий воскової молі. До такого висновку прийшли до ході досліджень вчені з Британії. Вирішити глобальну проблему з поліетиленовими мішками, забруднюють навколишнє середовище, допоможуть гусениці великий воскової молі

Фото: Spanish National Research Council

"Це відкриття може допомогти позбутися від величезної кількості сміття, яке накопичується на звалищах і в океані", - заявив Франс Прес один з авторів дослідження, опублікованого в журналі Current Biology, професор Кембриджського університету Паоло Бомбелли.

Як відомо, поліетилен становить майже 40% всіх матеріалів, використовуваних для упаковок товарів, а значить - більше трильйона пластикових пакетів щороку. І це є дуже серйозною проблемою для навколишнього середовища перш за все тому, що в природних умовах цей матеріал розкладається дуже повільно.

І тут, як виявилося, можуть допомогти гусениці, що доставляють масу неприємностей бджолярам. Зроблено це відкриття було майже випадково. Допомогло те, що одна зі співавторів дослідження, біолог Федеріка Берточчіні, пристрасний бджоляр. Якось раз, перевіряючи вулики, вона виявила в них личинки метелика-шкідника великий воскової молі, відомої під латинською назвою Galleria mellonella.

Зібравши гусениць в пластиковий пакет, вона майже забула про них, але через якийсь час виявила, що пакет прогризаючи наскрізь, а гусениці розповзлися по її дому. Уражена ненаситністю комах, біолог вирішила провести повноцінний експеримент, до якого привернула своїх колег.

У пластиковий пакет із супермаркету вчені помістили кілька сотень гусениць. Перші отвори в ньому з'явилися вже через 40 хвилин, ще через 12 годин комахи встигли з'їсти 92 міліграма поліетилену. Це значно більше, ніж обсяг речовини, який був би за аналогічний час розкладений бактеріями або грибком, йдеться в статті.

Виявилося, що гусениці здатні повністю переварювати поліетилен. Але як це їм вдається? Після того, як розкладання поліетилену вдалося домогтися, помістивши на його поверхню не тільки живих, але і розчавлених гусениць, вчених припустили, що подібна дія викликає якийсь особливий фермент, що виробляється або залозами гусениць, або бактеріями-симбионтами в їх травній системі.

Як відомо, Galleria mellonella - ворог бджіл, тому що харчуються вони воском і прополюсом. Мабуть це виробило у гусениць здатність перетравлювати і пакети. Адже віск - це теж полімер, тільки натуральний. Незрозумілим залишається питання: чи є властивість гусениць роботою якогось одного ферменту або тут задіяна ціла комбінація молекул.

Тепер перед ученими стоїть інше завдання: вони сподіваються виділити речовину, яка допомагає гусеницях так хвацько розправлятися з поліетиленом. Потім вони спробують синтезувати цю речовину штучним шляхом, тому що розвести полчища гусені, здатних впоратися з усім поліетиленовим сміттям, навряд чи можливо.

Але як це їм вдається?